Rajansa avoimuudellakin

Vakuutusasiat ovat perinteisesti sellaisia meidän jokaisen henkilökohtaisia talousasioita, joita hoidetaan mahdollisimman yksityisesti. Jo vakuutusalaa koskeva lainsäädäntö edellyttää asiakkaiden vakuutusasioiden salaamista. Ja harva kai meistä muutoinkaan haluaa käsitellä julkisesti omaisuuttaan tai vaikkapa omaa terveyttään koskevia kysymyksiä.

Sosiaalisen median läpimurron myötä etenkin nuorempi sukupolvi on kuitenkin oppinut sellaiseen avoimuuteen, johon yhteiskunnassa ei muuten ole totuttu. Koska olen töissä vakuutusyhtiössä, minultakin on avoimissa sosiaalisen median kanavissa kyselty kysyjän omiin vakuutusasioihin liittyviä kysymyksiä. En ole niihin kuitenkaan vastannut, vaan olen ohjannut kysyjän niin sanotusti yksityiselle kanavalle. Muutaman kerran vastaukseeni on vastattu kummastelulla: Miksi ihmeessä et voi vastata julkisesti?

No, ensinnäkin me tietenkin noudatamme lakia. Toiseksi olen myös henkilökohtaisesti sitä mieltä, että aivan kaikkia asioita ei kannata kertoa ihan kaikille…

Kun monilla suomalaisilla on sosiaalisen median välineissään useita satoja ja jopa tuhansia ”ystäviä”, kannattaa olla varovainen myös muiden tietojen kuin vakuutusten julkistamisessa. Esimerkiksi perheen lomareissua ei ehkä kannata ihan tuhansille ihmisille julkistaa. Tavalla tai toisella tieto tai epäilys tyhjäksi jäävästä kodista saattaa päätyä myös epärehellisen ihmisen haltuun.

Onneksi ihmisiä jo nykyisin opastetaankin näissä asioissa. Laajakin ”ystäväpiiri” voidaan jakaa ryhmiin, joilla on erilaiset oikeudet esimerkiksi profiilitietojen näkemiseen. Sekin kannattaa muistaa, että kaikki tieto, minkä laitat verkkoon, myös pysyy siellä lähes ikuisesti.

Myös Turvalla on oma Facebook-profiili ja siellä toista tuhatta ”tykkääjää”. Samaa avointa mediaa edustaa myös tämä blogi ja sen kommentointimahdollisuus. On hyvä, että meiltä ei kuitenkaan ole avoimessa mediassa kysytty henkilökohtaisia vakuutuksia koskevia kysymyksiä. Yleisellä tasolla myös esimerkiksi vakuutusten sisältöä koskevia kysymyksiä voidaan tietenkin käsitellä.

Janne Mäkinen
palvelujohtaja

Kirjoittaja on Turvan viestinnästä vastaava palvelujohtaja.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s