Ekaks, tokaks ja kolmanneksi

Kai se on elämäntahdin nopeutuminen, joka on saanut meidät vaatimaan aina vain tiiviimpää viestintää. Jo vanhan viestintäopin mukaan vastaanottaja muistaa puheestasi korkeintaan kolme asiaa. Siksi eräs tunnettu poliitikko oikein korostaa asiaa puheessaan. Oli aika, paikka ja asiayhteys melkein mikä hyvänsä, hänen puheenvuoronsa rakentuu ajatukselle ”ensiksikin, toiseksi ja kolmanneksi”. Olen joskus pohtinut, menisikö maailma aivan sekaisin, jos asia joskus vaatimalla vaatisi sen neljännen näkökulman.

Mutta tottahan se on, että kolmella pointilla voi jo perustella hieman vaikeampaakin asiaa ihan kohtuullisesti. Mutta sekin alkaa olla liikaa nykyisessä ADHD-maailmassa. Lasten keskittymiskyky on keskimäärin yhden sarjakuvastripin mittainen, ei siinä paljon vanhoja, oikeita lastenkirjoja lueta. Television lastenohjelmien vauhti on kuin rockvideoista. Se on pakko, kun mikä tahansa hitaampi saa taaperot vaihtamaan kanavaa – tai nukahtamaan.

Kasvuikäiset piltit eivät ole ainoa ryhmä, jolla keskittymiskyky on alkanut degeneroitua. Nuorille miehille kirja alkaa olla totaalisen vieras kapistus. Yritysviestinnässä tieto pyritään pakkaamaan ”yks, kaks ja kolme -pakettiin”, koska ”kukaan ei jaksa lukea aanelosen mittaista ohjetta loppuun”. Sanomalehtien tilaajamäärät laskevat kuin lehmän häntä, koska ”netistä saman tiedon saa ilmaiseksi”.

Totuus kuitenkin taitaa olla, että netistä ei lueta koko uutista eikä ainakaan sen taustoja, vaan otsikot ja ingressit. Ja tietenkin kuvat, joita ilman uutinen ei enää ole uutinen. On aavistuksen säälittävää, että otsikoiden kuvitellaan riittävän tiedoksi.

Olemme siis vauhdilla siirtymässä ekaks, tokaks ja kolmanneks -maailmasta ekaks-maailmaan. Enkä ole ollenkaan varma, onko asiassa mitään järkeä. En tällä tarkoita, etteikö meillä viestinnän ammattilaisilla olisi jatkuva vastuu viestien tiivistämisestä ja niiden omaksuttavuuden kehittämisestä. Mutta kaikella on rajansa. Kokonainen norsu nyt vain ei mahdu sardiinipurkkiin.

Janne Mäkinen
Kirjoittaja on Turvan viestinnästä vastaava palvelujohtaja.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink.

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s