Yhteistoiminta on yhteistyötä

Vuosi 2012: kalenterimerkintä 9.1. maanantaina klo 9:00–11:00 ”Vuoden 2012 suunnittelua”. Paikalle kutsuttuna kaikki päälliköt.

Vuoden 2011 aikana oli itselleni käynyt selväksi, että johtamisjärjestelmämme vaatisi päivittämistä. Heti tammikuun alussa, 9.1.2012 kutsuin koolle kaikki päälliköt ja kerroin, että alamme suunnitella uutta organisoitumista. Jotta asiat etenevät hyvässä järjestyksessä, annoimme neuvotteluesitykset ja päälliköiden toiveesta aloitimme samana päivänä yt:t. Selvästi sana herätti päälliköissäkin pientä väristystä: mitä tämä nyt tarkoittaa. Meillä se tarkoitti sitä mitä pitääkin: yhteistoiminnassa aloitettavaa suunnittelua. Ehkä helpommaksi asian teki se, että jo alkuvaiheessa kerroin, että tavoitteenamme ei ole väen vähentäminen vaan uudelleen organisoituminen.

Tammikuusta alkoi varsinainen yt-neuvottelujen sarja: jokaisen päällikön kanssa käytiin
1–3 henkilökohtaista neuvottelua. Hallintopäällikkö oli mukana kaikissa neuvotteluissa ja kirjasi niistä pöytäkirjat. Pidimme luottamushenkilöitä tietoisina tavoitteista ja kun johtamisjärjestelmä oli muotoutunut kuosiinsa, jatkoimme neuvotteluja toimihenkilöiden osalta. Melko pitkäänkin suunnittelimme henkilöstön jakautumista tiettyjen osastojen välille. Koskaan ei tule uudistusta, jossa kaikki olisivat tyytyväisiä, mutta erittäin hyvältä tuntui, että vuoden 2013 ilmapiiritutkimuksessa koko talon mittarit olivat nousseet aikaisemmasta.

Tämän jälkeenkin on Turvassa käyty useampia pienimuotoisempia yt-neuvotteluja. Niiden tuloksena yhtään työpaikkaa ei ole vähennetty, töitä on organisoitu uudelleen. Meille hiljattain siirtynyt esimies ihmetteli sitä, miksi pidämme todella herkästi neuvottelut yt-neuvottelujen nimellä. Ihan siksi, että siitä on kyse: yhteistoiminnasta.

Hyvät neuvottelut vaativat ymmärrystä molemmin puolin. On tärkeää, että työnantaja on aidosti halukas ottamaan vastaan työntekijöiden ehdotuksia ja luottamaan siihen, että jokainen työntekijä on oman työnsä paras asiantuntija. Samalla on ymmärrettävä, että uusi pelottaa ja että monesti paras tapa suojautua saattaa olla ehdotus asioiden pitämisestä ennallaan. Työntekijöiden olisi hyvä luottaa siihen, että työnantaja miettii aidosti koko organisaation osalta sellaisia ratkaisuja, jotka mahdollistavat yrityksen tuloksentekokyvyn myös tulevaisuudessa. Asioita pohtiessa pitää tietysti muistaa myös se, että työyhteisön ilmapiirikin on yksi tärkeä tekijä tuloksenteossa.

Turvassa esim. yt-neuvottelukunnan ja työsuojelutoimikunnan jatkuva ja hyvähenkinen yhteistyö on ollut monen vuoden työn tulosta. Samoin esimerkiksi palkkakeskustelutyöryhmä ja tasa-arvoryhmä kokoontuvat säännöllisesti vähintään kerran vuodessa.

Arvostamme ammattiliittojen antamaa koulutusta luottamushenkilöille. On tärkeää, että luottamushenkilöt tiedostavat oman roolinsa henkilöstön puolestapuhujana, mutta ymmärtävät myös sen, että jos joistain suunnitelmista puhutaan luottamuksellisesti, se myös tarkoittaa sitä.

Erilaisten toimikuntien ja ryhmien lisäksi Turvan johto ja luottamushenkilöt kokoontuvat epäsäännöllisesti muutaman kerran vuodessa ns. luottamusmieslounaalle, jossa keskustellaan vapaamuotoisesti talon iloista, haasteista ja työilmapiiristä.

Hyvässä ilmapiirissä tehdään hyvää tulosta: Turvalla on kolmatta vuotta peräkkäin maan tyytyväisimmät yksityisasiakkaat.

Minna Metsälä
toimitusjohtaja

Työelämä 2020

Tämä kirjoitus on osa Suomen hallituksen Työelämä 2020 -hanketta, jonka tavoitteena on tehdä suomalaisesta työelämästä Euroopan parasta vuoteen 2020 mennessä. Lue lisää osoitteessa www.tyoelama2020.fi.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s