Palvelua ilman paikkaa ja aikaa?

puhelin_chat

Finanssialankin tulevaisuutta on paine palvella asiakasta riippumatta toisaalta ajasta, toisaalta paikasta. Palvellaan siis hyvin monikanavaisesti (toimistot, puhelin, verkko, mobiililaitteet jne.) ja, ainakin asiakkaan toivomuksen mukaan, myös iltaisin ja viikonloppuisin. Vakuutusala palvelee perinteisesti niin sanotusti virka-aikoina arkisin, mutta alalla yleistyvät koko ajan erilaiset kokeilut, joilla palveluaikaa laajennetaan iltaan ja ainakin lauantaihin. Varovaista muutosta on siis jo ilmassa.

Työajoista sopiminen kuuluu alan työehtosopimuksiin, enkä ota tässä nyt niihin kantaa suuntaan tai toiseen. Mutta se on selvä, että asiakas kaipaa neuvoa esimerkiksi chat-palvelun kautta juuri silloin illalla, kun on saanut lapset nukkumaan ja on vihdoin aikaa hoitaa se vakuutuskorvausasia. Laitteet ja kanavat siis mutkan kautta alkavat sanella myös palveluaikojen tarvetta.

Vakuutukset tuskin on ensimmäinen asia, jota halutaan hoitaa 24/7-periaatteella. Siitä huolimatta on todettava, että kysyntää palveluaikojen kasvattamiselle myös vakuutusalalla on jo olemassa.

Jos on todettava, että uudet palvelukanavat asettavat vakuutusalan henkilöstölle haastetta muun muassa työaikojen suhteen, luovat modernit työkalut toisaalta mahdollisuuksia myös työntekijöille. Uskallan ennustaa, että etätyön osuus vakuutusalalla tehdystä työstä kasvaa vielä vuosien ajan.

Janne Mäkinen
Turvan viestinnästä ja yhteiskuntasuhteista vastaava palvelujohtaja

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s